Bananmuffins

Söta bananmuffins med god kanelströssel på toppen! Mums!

bananmuffins.jpg

Ingredienser till 12 st
3 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Bikarbonat
1 tsk Bakpulver
½ tsk Salt
3 Mosade Bananer
1 ½ dl Socker
1 Ägg
4 msk Smör

Strössel
½ dl Råsocker
2 tsk Vetemjöl
1 krm Kanel
1 tsk Smör

Gör så här
Sätt ugnen på 190°.
Smält smöret på låg värme på spisen och låt det svalna medan du rör ihop vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Rör ihop de mosade bananerna, socker, ägg och det smälta smöret i en annan skål. Häll i bananmixen i de torra ingredienserna och rör samman. Skeda upp i muffinsformar.
Blanda ihop råsocker, mjöl och kanel i en annan liten skål. Lägg i mjukt smör och rör så det blir en smulig massa. Strö över på toppen på muffinssmeten.
Grädda muffinsarna mitt i ugnen ca 18 min tills de ser ljusbruna ut.

3 thoughts on “Bananmuffins

  1. Jag håller med underbara, dom var luftiga, snabba att göra och framförallt jättegoda. En favorit som jag ska bjuda mina vänner på.

    • Javisst! Banan och kanel brukar man kanske inte para ihop så ofta men de smakar väldigt gott tillsammans! Mjukt och knaprigt och ju också härligt gott!

Kommentera

