Morotsmuffins

Härligt saftiga morotsmuffins med en syrlig glasyr ovanpå!
bild-2.png

Ingredienser till 8 muffins eller 4 stora
ca 150 g Morötter (ca 3-4 Morötter)
50 g Smör
2 Ägg
1 dl Råsocker
2 dl Vetemjöl
½ tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 tsk Kardemumma

Glasyr
25 g Smör
125 g Kesella
½ dl Florsocker
Apelsinskal från en apelsin

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Skala och riv morötterna. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner morötter och smör. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kardemumma i en skål. Rör ner det i smeten. Skeda upp smeten i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen ca 15 min för de normala och ca 20 min för de stora. Låt muffinsen kallna. Rör smör, kesella, florsocker och apelsinskal till glasyren. Bred glasyren över muffinsen och låt det stelna lite i kylen.

One thought on “Morotsmuffins

  1. Hej Sofia,
    Jag blev jätteglad när jag såg detta recept, för just denna vecka behövde jag ett bra recept till morotsmuffins. Jag säljer nämligen kakor och scones till ett kaffehus här i byn. Jag bakade 60 muffins. De såg perfekta ut och smakade supergoda.
    Jag hade inte tillräkligt med morötter, så jag tog också lite äpple. Och lite kokos och nötter. Till glasyren använde jag philadephiaost, lite kesella, apelsinskal och florsocker. Mums…
    Här, på kaffehusets webbsida, ser du min kladdkaka, som är mycket ‘exotisk’ i Holland. http://www.detheeroos-bleiswijk.nl/koffie_thee.htm
    Tack för alla goda recepter!
    Johanna

Kommentera

