Naanbröd med bakpulver

En kall vinterdag som denna tänkte jag att det skulle vara gott med någon typ av indisk kryddstark curryröra till gryta. Det fick det bli, med jasmineris till, som jag visste att jag hade i skafferiet.
Till min stora förfasan upptäckte jag att den var slut! Vad skulle jag nu göra? Jag var ju fortfarande så sugen på min gryta jag hade klurat ut vad jag skulle ha i. Naanbröd!
Jag bakade naanbröd för ett par år sedan, då med jäst, och de blev goda. Men jag hade nu inte lust att stå och vänta på att degen skulle jäsa i en timme  när jag var så hungrig. Naanbröd på bakpulver fick det bli, kryddade med spiskummin, kummin och vitlök. Mums blev det! Och de växte så bra i ugnen, lite tjockare i kanterna och lite ihopsjunken i mitten, precis som jag vill ha dom. Jag föredrar dessa naanbröd bakade på bakpulver än de vanliga på jäst, och speciellt de köpta!

7 dl Vetemjöl
1 msk Bakpulver
1 tsk Salt
1 dl Vatten
2 dl Naturell yoghurt
1 Ägg

1-2 msk Smält smör
2 Rivna vitlöksklyftor
1 tsk Rostade spiskumminfrön
1 tsk Rostade kumminfrön
Flingsalt

Gör så här

Sätt ugnen på 250° och ställ in en plåt. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Blanda i vatten, yoghurt och ägg. Knåda ihop till en smidig deg. Dela degen i ca 7 bitar. Platta ut dem till ovala kakor. Pensla med smält smör blandat med vitlök. Strö över kryddorna och flingsalt. Släng in ett par bröd i taget på den varma plåten du satte i ugnen förut och grädda i mitten av ugnen 6-8 minuter i 250°.
Jag serverade mina varma naanbröd med min gryta ihoprörd på bl.a. kyckling, grönsaker, kokosmjölk, curry, sweet chilisås, jordnötssmör, jordnötter och garam masala. En god mango chutney passar till, även att doppa naanbrödet i!

9 thoughts on “Naanbröd med bakpulver

  1. jag tycker att de var ett bra recept! jag prövade det idag men jag gjorde dom kanske för tjocka för dom var lite som scones! men jag tog bara vitlök

  2. Pingback: Hemlagad indisk currygryta

Kommentera

