Cashewnötssmör

Något jag verkligen älskar och använder till mycket är jordnötssmör. På mackor, i grytor, i kakor, i muffins… jaa, till det mesta. Jag kan äta det direkt från burken med en sked så gott jag tycker att det är. Oftast brukar jag mixa till mitt eget jordnötssmör istället för att köpa färdigt. Dock är jordnöten inte min favoritnöt. Min favorit är cashewnötter. Speciellt när de är rostade och saltade. Och hur skulle då cashewnötssmör smaka tro? Gudomligt!

Ingredienser
5 dl Rostade cashewnötter, ev saltade
1½ msk Olja
Salt efter smak

Mixa cashewnötterna i en mixer till små små smulor. Tillsätt lite olja i taget och fortsätt mixa tills du får en fin och krämig konsistens. Tillsätt salt efter smak.
Vill du ha ett knaprigare smör tillsätter du lite cashewnötter i slutet och mixar lite till.

3 thoughts on “Cashewnötssmör

Kommentera

