Kokosglass

Den här sommaren har jag fullständigt frossat i glass som aldrig förrut. Men inte förrän nu har jag verkligen satt igång att tillverka min egen glass i min glassmaskin jag införskaffade billigt på min USA-resa i våras.
Har du aldrig smakat riktigt hemgjord glass utan en massa tillsatser och smakämnen så måste du göra det nu! Denna glass är bland de godaste glassarna jag ätit, och fler ska det definitivt bli!


2 dl Kokosflingor, rostade
2 dl Strösocker
2 Ägg
2 msk Mjöl
1 krm Salt
4 dl Mjölk
3 dl Grädde
1 tsk Vaniljsocker

Vispa socker och ägg ljust och poröst. Rör i mjöl och salt.
Värm mjölken i en kastrull tills den sjuder. Tillsätt äggsmeten under vispning och sjud tills krämen tjocknar något. Se till att det inte kokar.
Ta kastrullen från värmen och rör ner koksflingorna. Låt krämen svalna. Blanda i grädde och vaniljsocker.

Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var 20:e minut under 3-4 timmar.
Eller:
Låt krämen stå övertäck i kylskåp i några timmar för att kallna. Följ sedan instruktionerna för glassmaskinen.

One thought on “Kokosglass

Kommentera

