Sallad med gulbetor och chevre

Det här är utan tvekan min favoritsallad. Jag har lagat den titt som tätt i över tre år för att den är så god. När jag har tillgång på gulbetor ute i grönsakslandet lagar jag den som oftast eftersom jag tycker de är sötare än rödbetorna. Men under resten av året byter jag ut gulbetorna till rödbetor. Jag brukar även byta ut chévren till fetaost och pumpafrö till solrosfrö. Gott blir det iallafall!

För en person

2-3 Gulbetor 1 dl Helkorn, t.ex. hel bulgur, matvete, mathavre, kamutvete
1/4 Grönsaksbuljongtärning
50g Chévreost
Grönsaker, helst tomat, gurka och rödlök
Rostade pumpakärnor

Vinägrett
1 msk Vit balsamvinäger
1½ msk Kallpressad rapsolja, gärna med nötig smak
Flytande honung
flingsalt och svartpeppar efter smak

Skölj betorna och koka dem i saltat vatten tills de känns mjuka, ca 20 minuter. Rör under tiden ihop vinägretten i en skål.
Spola av gulbetorna i kallt vatten och skala dom som potatis. Lägg betorna i skålen med vinägretten. Låt marinera i minst 30 minuter.
Koka helkornen enligt anvisningar på förpackningen med grönsaksbuljongen. Häll av vattnet.
Blanda ihop grynen med grönsakerna och lite av vinägretten. Häll upp grynsalladen på en tallrik och lägg upp gulbetorna. Smula över chévreosten och toppa med pumpafrön. Ringla över resten av vinägretten och njut!

3 thoughts on “Sallad med gulbetor och chevre

  1. Ska testa detta mumsiga recept nu idag! Hittade det igår när jag letade efter något att göra av mina gulbetor. Ser lovande ut att bli en favorit!

    • Åh, vilken lyx att ha gulbetor nu så här års! Jag hittar endast delikatessrödbetor i butikerna, de är lite sötare än de större rödbetorna…

Kommentera

