Pistageglass

Pistage är min favorit bland alla glassmaker. När jag är i Italien beställer jag den alltid, eller alltid ihop med en annan smak jag vill prova. Sedan älskar jag dessutom att den är fylld med grovhackade pistagenötter, så man verkligen ser att det är pistage det är frågan om, och inte mandelmassa, som var mitt första intryck när jag åt pistageglass för första gången.
Tala om lyxglass! Den här glassen får alla andra glassar att verka mesiga! Ät den med andakt!

2 dl Strösocker
2 Ägg
2 msk Vetemjöl
1 krm Salt
4 dl Mjölk

3 dl Vispgrädde
1 tsk Vaniljsocker
4-6 Droppar pistageessens
Grön karamellfärg

Naturella pistagenötter, grovhackade

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjöl och salt.
Värm upp mjölken i en kastrull tills det sjuder. Rör ner äggsmeten och vispa kraftigt på svag värme tills krämen tjocknar. Häll ner krämen i en skål och låt svalna.
Blanda i grädden och vaniljsocker. Tillsätt karamellfärg och smaka av med pistageessens. Kyl smeten övertäckt i kylskåp några timmar.

Häll krämen i en form tillsammans med grovhackade pistagenötter och ställ i frysen. Rör om var 20:e minut under 3-4 timmar.
Eller kör i glassmaskin. Blanda i nötterna på slutet.

One thought on “Pistageglass

Kommentera

