Brylépudding

Många år har gått då min familj har haft brylépudding till efterrätt på söndagsmiddagarna, något gott som bara slinker ner utan någon som helst ansträngning. Som vilodag räckte det med att öppna ett paket, köpt ur desserthyllan för att kunna vispa ihop efterätten snabbt. Men som många vet, är naturliga råvaror den bästa ingrediensen när man ska laga något gott. Och speciellt efter en god söndagsmiddag. Därför tog jag saken i egna händer och lagade brylépuddingen själv. Vilket inte alls tog speciellt lång tid eller var svårt. Genom att bara läsa igenom receptet noga, och inte ha för bråttom, så löser det sig!

Karamellsås
3 msk Vatten
1 dl Strösocker

Pudding
3 dl Mjölk
½ dl Grädde
½ Vaniljstång
½ dl Strösocker
3 Äggulor

Värm 4 små ugnssäkra formar i en kastrull med hett vatten.
Låt socker och vatten smälta ihop och koka upp.  Sockersåsen blir genomskinlig i början men när den börjar få en brun färg är den klar och du kan röra lite i den. Häll genast såsen i botten i de varma formarna. Vrid formarna så att karamellsåsen går upp lite på formarnas kanter så bra du kan eftersom såsen stelnar fort. Det gör inget om det inte når ända upp.
Vispa ihop äggulorna med sockret lätt och ställ åt sidan. Skrapa ur fröna ur vaniljstången.  Koka upp mjölk och grädde med vaniljstång och frön och låt koka 2 minuter. Låt svalna en stund.
Häll mjölkblandningen i en stråle över de vispade äggen under omrörning. Sila sedan ner smeten i de sockerglaserade formarna. Ställ formarna i en långpanna till hälften fylld med varmt vatten. Ställ in långpannan i nedre delen av ugnen och grädda i ca 30 minuter i 175C , eller tills en kniv som sticks ner i brylépuddingen kommer ut ren.
Kyl formarna i kylskåp ett par timmar.
För en kniv längs brylépuddingen och formens kant för att kunna lossa puddingen och stjälp upp snabbt på ett fat. Ät annars direkt ur formen, det är lika gott för det!
Servera gärna med bär och lite vispad grädde!

6 thoughts on “Brylépudding

  1. Katarina: Visst ska det vara riktiga grejer, då misslyckas det sällan!

    Pirate: Tack! =)

    Alexandra: Jag vet vad du menar. Jag tycker att det blir annorlunda om man äter den direkt ur formen, istället för att man stjälper upp den på tallrik. Låter lite lustigt men så är det bara =)

  2. Du, jag måste erkänna att jag inte tror att jag någonsin provat brylépudding O.o Lite konstigt med tanke på hur gott det ser ut och låter, jag tror att det är konsistensen som skrämt iväg mig lite. Tack för receptet, får kanske ge det en chans någon gång!

    Gillar designen på din blogg by the way, påminner lite grann om en annan jag känner till… (min egen alltså ^^)

Kommentera

