Lakritsglass

Lakritsglass var min favoritglass när jag var liten. Lakrits var, och är än idag, min favorit bland all lösgodis, salt som söt. Åt jag lakritsglass från en glassbar tog jag alltid någon sötare glass till. T.ex. var päronglass en favoritkombination men hallon, jordgubb eller citron var riktigt gott också. Idag blev jag slö av värmen och tog några hösthallon från trädgården och åt till. Varför inte prova att byta ut vaniljglassen till lakritsglass nästa gång du bjuder på hallonpaj? En superkombination!

20 st Turkisk peppar karameller
4 dl Mjölk
1 Ägg
½ dl Strösocker
1 msk Vetemjöl
2 dl Grädde

Krossa lakritskaramellerna till smulor och värm dem med mjölken i en kastrull på spisen. Rör om då och då tills karamellsmulet har lösts upp.
Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt och rör ner mjölet. Vänd der äggvispet i den varma mjölken under omrörning och fortsätt vispa tills krämen börjar tjockna. Häll upp i en skål eller karaff och låt svalna. Rör ner grädden och ställ i kylen tills den blir kylskåpskall.
Kör i glassmaskin eller häll i en kartong och ställ i frysen. Rör om var 20:e minut.

3 thoughts on “Lakritsglass

Kommentera

