Surdegslimpa med majs

Det här goda brödet passar lika bra rostat till frukost tillsammans med ett gott pålägg  eller som tillbehör till en chili con carne till middag!

1 Limpa

5g Jäst
250g Vatten
100g Rågsurdeg
5g Sirap
75g Majsmjöl
350g Vetemjöl
10g Grovt salt
50g Majskorn, mixade

Kväll

Lös jästen i vattnet. Tillsätt surdeg, sirap, majsmjöl och vetemjöl och arbeta degen i 15 min i en assistent. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 min. Tillsätt den mixade majsen och arbeta degen tills majsen är jämnt fördelat i degen. Låt degen jäsa i 30 min.
Häll ut degen på bakbord och rulla ut degen till ett avlångt bröd och lägg det i en smord form eller med bakplåtspapper i. Mjöla brödet med majsmjöl på ovansidan och täck med bakduk. Ställ in brödet i kylen och låt det jäsa över natten.

Morgon

Ta fram brödet i rumstemperatur och låt det jäsa i 60 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
Snitta brödet och ställ in det i nedre delen av ugnen. Sänk temperaturen till 200°C direkt.
Grädda brödet tills innertemperaturen är 98°C, ca 45 min. Ta gärna ut brödet ur formen när 15 min återstår av gräddningstiden, för att få en fin skorpa runt om hela brödet.
Låt svalna på galler.

Kommentera

