Pepparkaksbullar

Är det någon som ÄLSKAR julen så är det jag. Det hinner inte bli april månad och jag börjar redan sakna julen så pass att jag måste sätta i kontakten till min julljusstake för att lugna mig en stund. Nu när det börjar pyntas i butiker och i reklamblad finns det inget som säger att man lugnt kan börja julbaka, även om det ska frysas in lagom till advent eller om det ska ätas direkt, vem ska stoppa dig?
Dessa bullar är helt vanliga kanelbullar, men här har kardemumma och kanel blivit utbytta till pepparkakskyddor. Pepparkakskryddblandningar brukar variera i innehåll. Oftast baseras den på lika delar kanel, ingefära och nejlika, som jag använder i dessa bullar. Men ibland tillsätts även kardemumma eller pomerans. Använd den du gillar mest, eller blanda en egen. Goda blir dessa bullar i vilket fall!

ca 15 st

25g Jäst
75g Smör
1 tsk Pepparkakskryddor
2½ dl Mjölk
½ tsk Salt
½ dl Strösocker
1 Litet ägg
6-7 dl Vetemjöl

50g Mjukt smör
½ dl Råsocker
1 msk Pepparkakskryddor

Ägg, uppvispat
Pärlsocker
Strimlad mandel

Smula jästen i en bunke. Smält smöret tillsammans med kryddorna. Häll i mjölken och låt bli fingervarmt, 37C. Lös upp jästen med degvätskan och tillsätt salt, socker, ägg och så pass mycket vetemjöl att du får en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek.
Rör ihop smör, råsocker och pepparkakskryddor.
Kavla ut degen till en rektangel och bred ut fyllningen. Rulla ihop till en rulle och skär i bitar. Lägg i bullformar och låt jäsa i ca 30 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker och mandel.
Grädda mitt i ugnen i 225C i 5-10 minuter.
Låt svalna under bakduk!

One thought on “Pepparkaksbullar

Kommentera

