Focaccia

Focaccia är mitt favoritbröd när jag ska ha ett bröd på buffé eller bara om jag vill ha något gott och lite matigare bröd till en tomatsoppa. Toppingen kan man variera hur som helst efter vad man har hemma eller tycker är gott. Men mycket flingsalt vill jag alltid ha på brödet, det blir så gott!

2 bröd eller 1 stort

25g Jäst
3 dl Vatten, 37C
1 msk Salt
2 msk Honung
1/4 dl Olivolja
7-8 dl Vetemjöl

Olivolja
Flingsalt

Förslag på topping:
Oliver, hela eller hackade
Körsbärstomater
Rödlök, skivad
Färsk hackad rosmarin, timjan, basilika, oregano
Fetaost, i kuber
Soltorkade tomater
Pinjenötter, solrosfrön, pumpafrön

Smula jästen och lös upp den med vattnet. Tillsätt salt, honung, olivolja och till sist vetemjölet. Arbeta ihop en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 30 minuter.
Slå upp degen på ett bakbord och dela den i två bitar. Rundvrid brödet lite och platta eller kavla ut det med en tjocklek på ca 1 cm. Låt jäsa på plåt i ca 30 minuter.
Tryck eller strö över valfri topping. Häll över MYCKET olivolja och punktera brödet genom att stoppa ner fingrarna lite här och där på brödet. Strö över rätt mycket flingsalt.
Grädda brödet mitt i ugnen i 225C i ca 10 minuter.

Kommentera

