Chokladmuffins med hallon och vit choklad

I min frys finns nu MASSOR av hallon jag plockade ifrån mina hallonbuskar i somras. Väldigt lyxigt att ta fram och ha i smoothies, bakverk, i gröt, värmda till vaniljglass m.m. Här har jag gjort chokladmuffins med vit choklad, och hallon gifter sig ju gudomligt gott med choklad, så då slänger jag i några här också!

12 muffins

4½ dl Vetemjöl
2 dl Strösocker
1 Nypa salt
2 tsk Bakpulver
1 dl Kakao
2 dl Mjölk
2 Ägg
75g Smält smör
ca 2 dl Hallon
50g Vit choklad

Rör ihop alla torra ingredienser. Vispa ihop mjölk och ägg i en liten skål. Rör i mjölkblandningen i de torra och rör till en smet. Rör sist i det smälta smöret. Fördela en klick smet i varje muffinsform. Tryck i ett par hallon. Fördela ut resten av smeten. Avsluta med ett par hallon till och en bit vit choklad itryckta.
Grädda mitt i ugnen i 225C i ca 20 minuter.

2 thoughts on “Chokladmuffins med hallon och vit choklad

Kommentera

