Frasvåfflor

En månad kvar till vårfrudagen och det är hög tid, nu efter alla semlor, att skaffa fram ett bra recept på våfflor.
Sedan jag började göra min egen våffelsmet kommer jag aldrig mer köpa färdig våffelmix i paket. Nu känner jag mig lurad när jag då köpte ett paket ”frasvåfflor”. Vadå fras? De håller sig frasiga i en minut, sedan är de ju lika sladdriga som en gammal pannkaka.
Detta recept på våfflor må ta lite tid eftersom smeten ska svälla i två timmar. Men å andra sidan så håller sig våfflorna frasiga i minst ett dygn. Så OM det blir några över går det bra att ställa dem i kylen och ta fram och värma dom dagen efter, de är fortfarande lika frasiga!

ca 15 st våfflor

25g Jäst
5 dl Kall mjölk
4½ dl Mjöl
½ tsk Salt
2 dl Smält smör

Lös jästen i hälften av mjölken. Tillsätt mjölet och saltet och vispa slätt. Rör i resten av mjöken och sist det smälta smöret. Täck bunken med plastfolie och låt svälla i två timmar.
Grädda och njut nygräddade med grädde och sylt!

One thought on “Frasvåfflor

Kommentera

