Halloncurd

Är du en som har det liiiite svårt för lemon curd? Då tycker jag att du ska smaka halloncurd. Halloncurd är otroligt gott och liknar inte lemon curd alls gällande smakmässigt. Man kan lätt äta upp hela burken rakt uppochner så gott det är!
Första gången jag smakade halloncurd var när jag var i England, och jag sa på en gång att detta måste jag prova på att göra hemma, speciellt nu när trädgården är full med färska hallon. Halloncurd kan man servera till våfflor, pannkakor m.m. och det blir en perfekt present! Därför blir detta mitt bidrag till Månadens sötsak med temat Hemifrån!

450g Hallon, färska eller frysta
1 dl Strösocker
50g Smör
2 Äggulor
1½ msk Maizena

Koka sönder hallonen i en kastrull. Mosa dem och sila bort kärnorna genom en finmaskig sil.
Koka upp 1 dl av hallonsilet med socker och smöret under omrörning. Ställ åt sidan så länge.
Vispa ner maizenan i resterande hallonen, häll sedan ner det i den varma hallonmixet i kastrullen.
Vispa sönder äggulorna och vispa ner det i hallonen. Sjud upp under konstant omrörning tills det börjar tjockna. Häll över i en skål och låt svalna.
Häll upp i burk!

6 thoughts on “Halloncurd

  1. Pingback: Borta bra men hemma bäst | Söta saker

  2. Pingback: Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » Borta bra men hemma bäst

  3. Pingback: Muffins med halloncurd «

Kommentera

