Crème brûlée

Jag har vuxit upp med många karamellpuddingar (créme caramel) till efterrätt på söndagsmiddagarna. Det slinker ju ner så lätt och behöver inte tuggas och det är trots allt min mammas favoritefterrätt. Men första gången jag smakade crème brûlée visste jag att jag hade missat något. Själva ”vaniljpuddingen” är detsamma som i en créme caramel men med den knäckiga ytan blir det helt annorlunda och så otroligt gott. Om du tycker att créme caramel  med en karamellsås som lätt kan bli brändskadad och för söt så så tycker jag att du ska testa göra en crème brûlée. Jag fördedrar utan tvekan Crème brûlée framför créme caramel, även om den också är väldigt god!

6 Äggulor
4 dl Vispgrädde
1 dl Mjölk
80g Strösocker
1 Vaniljstång

2 msk Strösocker
2 msk Farinsocker

6 Smorda formar

Dela vaniljstången och skrapa ur alla frön. Lägg frön och vaniljstång i en kastrull med mjölk och grädde och värm upp. Vispa upp äggulor och socker lätt i en bunke. Häll mjölken försiktigt över äggsmeten under konstant vispning tills allt blandat sig. Plocka upp vaniljstången. Fördela smeten i formarna och ställ dem i en ugnsform. Häll i kokande vatten i formen så det når upp till halva höjden på formarna.
Grädda i nedre delen av ugnen i 15o° i ca 40 minuter eller tills smeten stelnat. Låt sedan svalna helt.
Sätt ugnen på 250C grillvärme eller ha en gasolbrännare redo.
Strö farin och strösocker över formarna, häll bort överflödet. Gratinera formarna i ugnen tills de får en gyllenbrun och knäckig yta, vilket tar ca 5-10 minuter. Eller bränn av med en brännare!
Servera den gärna nybrännd med en kula vaniljglass, men den kan även avnjutas ljummen eller kall!

5 thoughts on “Crème brûlée

Kommentera

