Mazariner

Mazariner är så gott och de bara smälter i munnen. De är både lite frasiga och mjuka på samma gång och fyllningen är ju helt underbart god och lite krämig!
Jag ville göra mazarinerna lite annorlunda denna gång. Jag gjorde självklart några vanliga med glasyr över, men jag fyllde några med små äppelskivor som jag vänt med socker, kanel och lite kardemummal och några strödde jag blåbär över, just eftersom det är i säsong nu. Det är även gott att fylla dom med hallon, rabarberbitar, vinbär, smultron, små bitar av jordgubbar… Ja, listan kan göras lång. Även glasyren kan smaksättas genom att byta ut vattnet till t.ex jordgubbssaft, apelsinsaft m.m!

10 st

Skal
100g Smör
30g Strösocker
30g Ägg
140g Vetemjöl

Arbeta ihop alla ingredienser till en deg. Låt vila kallt i kyl i ca 1 timme!

Fyllning
100g Mandelmassa
40g Smör
90g Ägg
20g Vetemjöl
1 krm Bakpulver

Riv mandelmassan och rör ihop den med smöret. Rör ner ägg, lite i taget och rör till en smidig smet. Rör ner vetemjöl och bakpulver. Låt stå i kylen!

Dela degen i 10 bitar. Kavla ut varje bit lite och klä mazarinformarna.
Fördela ut fyllningen i formarna. Fyll med ev valfri fyllning.
Grädda mellan mittersta och understa falsen i ugnen i 200C i ca 15 minuter.
Låt svalna!

9 thoughts on “Mazariner

    • Formarna köpte jag på Åhlens i sommras. Vet dock inte om de finns kvar fortfarande, men ska köpa ett paket till om jag hittar dom, eftersom de kom i 24 formar per paket!

Kommentera

