Rulltårta

Jag tycker att rulltårta är så otroligt underskattat! Det är ju så gott och man kan variera den på hur många olika sätt som möjligt. Den är busenkel att baka och snabbt går det också!
Mitt första minne av rulltårta måste nog vara från mina fem första skolår i min skola jag gick i på landet. Då avslutades varje vårttermin med en flera meter avlång tårta, som bestod av just (en icke rullad) rulltårta. Två lager rulltårtsbotten som fylldes med sylt, toppad med vispad grädde, non stop och små sverigeflaggor. Perfekt att servera till en hel skola med elever och dess familjer. Så enkelt och så gott.
Vill man servera rulltårta lite elegant kan man skära upp den i lagom stora bitar och spritsa över grädde och toppa med bär, vilket jag enkelt har gjort när jag skulle hitta på en tårta men inte kunde bestämma mig för vilken på ett släktkalas!

En rulltårta

3 Ägg
2 dl Strösocker
2 dl Vetemjöl
2 tsk Vaniljsocker
2 tsk Bakpulver
½ dl Mjölk

Sylt

Klä en bakplåt med bakplåtspapper.
Vispa ihop ägg med strösocker vitt och pösigt. Blanda ihop mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och vänd ihop allt. Häll i mjölken och vänd ihop det till en slät smet.
Häll ut smeten på bakplåten och bred ut den jämt till kanterna. Strö ev över lite mandelspån.
Grädda mitt i ugnen i 225C i 5 minuter. Håll koll! Den kan lätt bli bränd mot slutet!
Låt rulltårtan svalna någon minut i plåten innan du stjälper upp den på ett annat bakplåtspapper strött med strösocker på. Dra försiktigt bort bakplåtspappret från rulltårtan. Bred ut sylt medan tårtan fortfarande är lite varm (för att undvika sprickor) och rulla ihop den med hjälp av bakplåtspappret. Låt stå kyld tills den ska skäras upp och serveras!

7 thoughts on “Rulltårta

Kommentera

