Tiramisuglass

Jag blev så galet sugen på tiramisu helt plötsligt. Tur för mig att jag hade ett liten glas tiramisu kvar från sist jag gjorde tiramisu i frysen (vilket går jättebra att frysa förresten) som jag kunde avnjuta senare på kvällen. Jag lät den tina någon timme i kylen och det smakade sååå gott. Hade jag låtit den tina under kortare tid så hade den ju klassats som glass. Tiramisuglass tänkte jag… Så därför satte jag genast igång och började tillverka hemlagad tiramisuglass!
För många är nog fredagsmys choklad, chips och godis framför tv. För mig är fredagsmys att krypa upp i soffan med en skål glass, och alla de andra dagarna också egentligen! Därför blir detta mitt bidrag till månadens sötsak med temat Fredag!

2 Ägg
2 dl Strösocker
2 msk Vetemjöl
1 krm Salt
2 dl Mjölk
1 dl Grädde
250g Mascarponeost (Philadelphiaost funkar också bra)
1 msk Vaniljsocker

Savoiardikex, 6-8 st
½ dl Starkt kaffe/espresso
2 msk Marsalavin

Vispa ihop ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjöl och salt. Värm upp mjölken och vispa ner äggsmeten i kastrullen under konstant vispning. Låt sjuda försiktigt och vispa hela tiden tills krämen börjar tjockna. Häll upp krämen i en kall skål. Låt svalna. Rör ner grädden, osten och vaniljsockret. Låt kallna helt i kylskåp, gärna under natten.
Kör glasskrämen i glassmaskin. Blanda kaffet med marsalavinet i en skål.
När glassen är klar doppar du i båda sidorna av savoiardikexen hastigt i vätskan och varvar glassmet med kex i en förfryst bunke!
Pudra gärna över lite kakao på glassen innan servering!

9 thoughts on “Tiramisuglass

  1. Pingback: Thank God it´s friday! | Söta saker

Kommentera

