Napoleonhattar

Ska jag vara ärlig är jag inte jätteförtjust i småkakor. Det är väl pepparkakor som jag gillar väldigt mycket (för goda, man överäter dem väldig lätt, iallfall jag =)), men de bakas ju och äts helst till jul. Något gott som även bakas just till jul här hemma är även Vaniljhorn och dessa Napoleonhattar. Och det är några kakor som jag verkligen tycker är goda. Det är något speciellt med en vanlig kakdeg ihop med mandelmassan som gör det så gott. När jag tänker efter så blir jag förvånad över varför dessa kakor inte bakas oftare eller säljs på konditorier. Jag skulle då köpa en!

ca 20 Hattar

Deg
4½ dl Vetemjöl
1 dl Strösocker
150g Smör
1 Ägg

Fyllning
200g Mandelmassa
2 msk Äggvita
Hushållsfärg röd eller grön

Glasyr
2 dl Florsocker
Några droppar vatten

Blanda ihop vetemjöl och strösocker. Tärna ner smöret och mixa samman till smulor. Tillsätt ägget och arbeta ihop snabbt till en smidig deg. Låt vila i kyl ca 1 timme.
Riv mandelmassan och rör ihop det med äggvita och lite hushållsfärg smidigt.
Kavla ut degen och stansa ut rundlar, ca 5 cm i diametern. Lägg en tesked mandelmassa i mitten och för ihop sidorna så de möts på mitten. Tryck till degen lite så de inte flyter ut i ugnen.
Grädda mitt i ugnen i 200C i ca 8-10 minuter. Låt svalna!
Rör ihop glasyren och lägg en klick i mitten på varje kaka. Låt stelna!

7 thoughts on “Napoleonhattar

  1. Åh, vad härligt med Napoleonhattar – jättefina!! Min mamma bakade alltid Napoleonhattar med grönfärgad mandelmassa inuti när vi bodde hemma. Och jag älskade dem! Har dock aldrig bakat dem själv, men nu blev jag sugen… Tack för påminnelsen!

Kommentera

