Chokladbiskvier

En kaka som jag alltid brukar baka till jul. Dessa är toppen att förbereda långt innan jul eftersom de klarar sig väldigt bra i frys. Det är några små moment till just biskvier och kanske inget man stressar sig igenom om man vill servera dom samma dag om man vill få dom så fina som möjligt.
Jag använder ett lite ”äldre” recept genom att använda hela mandlar som jag maler. Det är annars väldigt vanligt att man använder mandelmassa, men jag kör på gamla traditioner. Det är ju trots allt till jul!

20-25 st

Botten
200g Sötmandel
3 dl Florsocker
2 Äggvitor

Smörkräm
100g Smör, rumsvarmt
1 1/4 dl Florsocker
1 Äggula
1½ msk Kallt, starkt kaffe

Toppen
100g Mörk choklad
1 msk Olja

Skålla, skala och mal mandeln. Blanda med florsockret.
Vispa äggvitorna hårt i en ren och torr bunke. Blanda äggskummet med mandeln och florsockret lite försiktigt. Klicka eller spritsa ut rundlar lika stora som 5-kronor på bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200C i ca 12 minuter. Låt svalna.
Rör smör med florsocker smidigt. Tillsätt äggula och kaffe och vispa kraftigt en stund med elvisp.
Bred på smörkrämen på kakornas ”fula” sida och forma som en topp (alltså inte på den släta fina sidan). Ställ i frysen i minst 30 minuter.
Smält chokladen i vattenbad med oljan eller i micro i en skål. Doppa kakorna hastigt i chokladen, låt rinna av lite och ställ dem upp för att stela.
Förvaras kallt!

7 thoughts on “Chokladbiskvier

  1. Pingback: Chokladbiskvier | I gott sällskap

  2. Åh jag testade att göra biskvier för ett tag sedan och tyckte det var jättekul! Vad fina dina blev. Skulle vilja testa någon annan smaksättning då jag sett att det funnits. Har du prövat?

Kommentera

