Strawberry cheesecake cake pops

Det här är ett typiskt ”blogg-recept” som man finner lite varstans på nätet. De kan göras på många olika sätt med olika kex- eller sockerkakssmaker. De doppas i choklad och kan dekoreras på fina sätt och man kan självklart skippa att sätta ner en pinne i bollarna (men då kallas de cake balls).
Jag har valt att skippa trycka ner tråkiga blompinnar i kakbollarna och sätter istället ner goda Pejoy-pinnar med cheesecakesmak. Mycket godare och roligare. Pocky och Pejoy finner man i asiatiska affärer!
Barnsligt GODA som godis är de iallafall och passar lika bra på en kakbuffé som på ett barnkalas!

cake pops

Ca 15 st klubbor

1 paket Singoalla strawberry cheeecake
100g Philadelphiaost

1 paket Pejoy/pocky eller blompinnar/grillspett

100g Vit choklad
Frystorkade jordgubbar

Mixa singoallakakorna i en mixer fint. Häll ner osten och mixa lite till. Rulla valnötsstora bollar. Stick ner en pinne och låt stå i frys eller kyl i minst en timme.
Finhacka de frystorkade jordgubbarna.
Smält chokladen i vattenbad och doppa ner bollen (försiktigt om du använder pockypinnar, de bryts sönder lätt!). Strö över jordgubbarna innan chokalden har stelnat.
Förvaras i kyl!

cakepopsinne

2 thoughts on “Strawberry cheesecake cake pops

  1. Underbart recept, mina ”manga-twin-tjejer” är lyriska btw 😉
    Men…. var i all världen hittar jag Pejoy-pinnar??? Jag har sökt överallt på nätet, men hittills utan resultat. Jag bor tyvärr på liten ort så hos mig finns ingen chans att hitta dem i butik. Möjligen när jag reser till Sthlm nästa gång. Har du några tips, butik eller nätet? Ja gkan försöka ringa till butik om jag hitta rnågon och kolla om de skickar mot postförskott. Jag har faktiskt testat Pocky och det blev också gott, men de är i sköraste laget tycker jag. Pejoy ser betydligt längre och stabilare ut. Tack på förhand!

    • Pocky är jättegott och funkar bra! ”Pejoy” köpte jag hem från Kina. Jag kan bara tänka mig att de finns i asiatiska butiker, där man även kan hitta Pocky. Annars finns det ”Pretz” och ”Toppo” som är ett japanskt godis med ”fyllningen” innanför kexpinnen (som kan vara stabilare) och det kan du köpa på ebay! Lycka till!

Kommentera

