Glass med kardemumma och rabarber

Jag måste säga att rabarberglass är nog min favorit bland alla glassmaker. Det är så gott med den söta vaniljglassen ihop med den sötsyrliga rabarberkompotten. Rabarber och kardemumma är en väldigt god smakkombination och blir magiskt gott som glass!

rabarberglass kardemumma

Glassmet
½ Vaniljstång
1 tsk Kardemummakärnor
2½ dl Mjölk
2 Ägg
½ dl Strösocker
2 dl Grädde för gräddglass / 2 dl Tjock yoghurt för yoghurtglass

Kompott
200 g rabarber
1 msk vatten
½ dl strösocker
1 tsk citron

Sjud upp mjölken med delad och urskrapad vaniljstång samt stött kardemumma. Låt svalna något. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Vispa ner mjölken i en stråle i äggsmeten. Häll över i kastrullen igen och sjud upp under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör ner grädden eller yoghurten. Ställ i kyl för att svalna helt.
Skiva rabarbern i bitar. Koka upp med vatten, socker och citronsaft i en kastrull. Koka nästan sönder rabarbern helt. Låt svalna.
Kör glasskrämen i glassmaskin. När glassen nästan är helt klart/fryst häller du ner rabarberkompotten.
Eller frys glassen i en bunke i frysen, då får du röra om i glasskrämen ca var 20:e minut.

rabarber glass kardemumma

6 thoughts on “Glass med kardemumma och rabarber

    • Glassmaskin är en av mitt livs bästa köp. Hemmagjord glass är SÅ mycket godare. Jag brukar bli besviken när jag köper glass ute, för jag känner att min egen glass är mycket godare!

Kommentera

