Rimbobullar

Rimbobullar påminner mig alltid om ”lite äldre damer” som bjuder på bullar en sommardag.  När jag var liten var det alltid denna typen av bullar som det bjöds på hos dem. Så gissa om jag blir lite nostalgisk när jag äter dessa.
Rimbodegen knådas ihop och kavlas ut på en gång men  jäses endast en gång, fast lite längre tid än vanligt.

rimbobullar

ca 24 st

25g Jäst
2 dl Mjölk
1 msk Strösocker
1 krm Salt
200g Mjukt smör
Ca 7 dl Vetemjöl

Fyllning
120g Mjukt smör
4 msk Strösocker
1½ msk Vaniljsocker

Glasyr
2 dl Florsocker
1 tsk Vatten

Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Ställ åt sidan så länge!
Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt socker och salt. Rör i ca 5 dl vetemjöl. Arbeta ner smöret i omgångar i degen. Tillsätt resten av mjölet och arbeta ihop en smidig deg.
Kavla ut degen till en rektangulär platta på ett mjölat bakbord. Skär ut 24 rutor och klicka ut fyllningen i mitten på varje plätt. Nyp ihop alla fyra hörn av varje plätt och tryck ner lite lätt. Lägg i bullformar, gärna i en muffinsplåt. Låt jäsa i 2 timmar!
Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen i 6-8 minuter i 250C tills de får lite färg.
Låt svalna helt!
Rör ihop glasyren och ringla över bullarna!

5 thoughts on “Rimbobullar

Kommentera

