Tiramisu med rabarber och jordgubbar

Tiramisu med rabarber och jordgubbar smakar extra somrigt och fräscht. Här ingår varken kaffe eller likör, men med lite vin i kompotten och så klart den goda osten och kexen emellan smakar himmel i mun.
Detta blir 8 små ”vinbärsglas-desserter” och det räcker gott och väl. Man ska alltid vilja ha mer dessert när man anrättat den, man ska inte känna sig mäktigt mätt efter en dessert!

rabarbertiramisu

Ca 8 portioner

Kompott

250g Rabarber
250g Jorgubbar
1 dl Strösocker
½ dl Vitt vin
1/4 Citron, pressad saft

Tiramisu

2 Äggulor
2½ msk Strösocker
1 Burk Mascarponeost (à 250g)
2 Äggvitor
8 st Savoiardokex/Ladyfingers

Koka ihop rabarber, jordgubbar, socker, vin och pressad citron till en kompott. Låt svalna.
Vispa äggulor och 1½ msk socker. Blanda ner mascarponeosten. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sedan 1 msk socker och vispa till en slät marängsmet. Vänd försiktigt ihop mascarponesmeten med marängsmeten med hjälp av en slickepott.
Fyll kompott i botten av glas och toppa med en sked smet. Dela kexen i bitar och lägg eller tryck ner i smeten. Toppa med ytterligare ett lager smet i varje glas.
Låt stå i kyl minst 1 timme innan servering.
Pudra över lite kakao och toppa gärna med lite bär!

4 thoughts on “Tiramisu med rabarber och jordgubbar

  1. Åh, vad gott det ser ut. Vilken himla fin blogg du har, vill testa allt och speciellt dina chokladbollar med jordnötssmör då jag älskar både chokladbollar och jordnötssmör:) Ha det bäst! Kram Linnéa

  2. Ser väldigt fina ut, nu blir jag sugen på rabarberkräm 🙂 Tror inte jag testat tiramisu än..fast jag nog sagt jag ska i minst 3 år he he! Nu får det nog faktiskt vara dags 😉 Roligt med en ny variant på den klassiska.

    • Tiramisu är utan tvekan min favoritdessert! Eftersom jag älskar allt med rabarber så var jag tvungen att testa detta och det blev succé!
      Jag tycker du MÅSTE pröva tiramisu!

Kommentera

