Körsbärspaj

Körsbären börjar sjunga på sista versen för denna sommaren och vad passar då bättre än att baka en härlig körsbärspaj?
Det här är en väldigt enkel paj med inte så många ingredienser och många steg så även den som inte är bakvan kan baka denna!
Fyllningen kan varieras med vilka bär som helst, allt från hallon och vinbär till äpplen och päron efter säsong!

körsbärspaj

Pajskal

125g Smör
3 dl Vetemjöl
1 msk Strösocker
1 Nypa salt
2 msk Vatten

Mixa ihop smör, mjöl, socker och salt till en smulig massa. Tillsätt vattnet och mixa snabbt ihop till en deg. Plasta in degen och kyl i minst 30 minuter!

Fyllning

5 dl Bigarråer
½ dl Strösocker
1/4 Citronklyfta
3 msk Potatismjöl

Skölj och kärna ur körsbären. Rör ihop bär, socker, citronsaft och potatismjöl i en bunke!

Skär bort ca en tredjedel av degen till pajskalet och lägg åt sidan. Kavla ut degen och tryck ut i pajformen. Nagga botten och häll i bärfyllningen. Kavla ut den lilla biten deg du la undan till remsor och täck över pajen.
Grädda mitt i ugnen i 225C i ca 25 minuter!

Serveras helst med vaniljglass!

3 thoughts on “Körsbärspaj

  1. Körsbär är ju så gott, synd bara att det inte växer några i min närhet och att de är så dyra att köpa… De få jag får tag på äter jag helst som de är🙂 Har man mycket kan jag tänka mig att det här pajen är gudomligt god. Snygg också!

    • Jag har två stora körsbärsträd i trädgården, men i år har det kommit så mycket, bara en lite bråkdel har vi kunnat äta upp och fryst in! Man står under trädet och äter inte förräns man är mätt, utan tills man får ont i magen!

Kommentera

