Äppelkaka med nöttosca

Bjud på en saftig äppelkaka med ett knaprigt toscatäcke över! Denna kaka kan serveras helt som den är men är minst lika god med lite vaniljsås till efterrätt! Toscan kan göras med enbart en sorts nöt eller frön. Här har jag rensat lite i safferiet, och tänk, vad gott det kan bli när man städar köket ibland!

äppelkaka nöttosca

1 Kaka 24Ø

100g Smör
2 Ägg
1½ dl Strösocker
1½ dl Vetemjöl
2 tsk Vaniljsocker
2 Äpplen
Kanel

Tosca

100g Smör
1 dl Strösocker
100g Nötter, hackade
2 msk Vetemjöl
2 msk Grädde

Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smöret. Sikta ner mjöl och vanilj och vänd ihop till en slät smet. Smöra en form och häll i smeten.
Klyfta äpplen och stick ner i kaksmeten. Pudra över kanel.
Grädda mitt i ugnen i 175C i ca 25 minuter!

Smält smöret till toscan i en kastrull. Rör ner resterande ingredienser och låt sjuda i några minuter.
Fördela toscasmeten över den gräddade kakan och grädda ytterliggare i ca 10 minuter i ugnen i 200C!

One thought on “Äppelkaka med nöttosca

  1. Låter ju supersmarrigt! Vilken härlig kaka🙂

    Jag vill även passa på att fråga dig om du skulle vara intresserad av att gästblogga hos mig? I så fall kan jag skicka mer information i ett mail om jag får din mailadress🙂

    Kram!

Kommentera

