Lingonkakor med kanel

Det finns så mycket man kan göra med lingon! De är inte så söta i smaken naturellt sett, men syran från lingonen passar så bra i söta bakverk. Bakar jag t.ex. pepparkaksmuffins tillsätter jag alltid lite lingonsylt i smeten. Det blir så mycket saftigare och godare, speciellt eftersom pepparkakaskryddor kan torka ut en kaka!
Dessa små syltkakor har jag smaksatt med kanel vilket passar bra till lingon. Till jul blir desssa kanongoda om man utesluter kanelen och tillsätter en tesked pepparkakskrydda eller ett kuvert saffran i degen istället!
Detta blir mitt bidrag till Grönsa skafferiets säsongens bästa!
lingonkakor med kanel

Ca 30 kakor

200 g Rumsvarmt smör
1 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
4 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 tsk Kanel
½-1 dl Lingonsylt

Rör ihop smör, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel och arbeta ihop till en smidig deg. Rulla degen till valnötsstora bollar och lägg dem i småbrödsformar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt.
Grädda mitt i ugnen i 200C i ca 12 min!

2 thoughts on “Lingonkakor med kanel

  1. Pingback: Våra bästa lingonrecept | Det gröna skafferiet

Kommentera

