Vegan kladdkakemuffins

Det här är ett oerhört enkelt recept på kladdkakemuffins för veganer, och alla andra också för den delen. Hela smeten kan vispas ihop i den kastrullen du smälter smöret i. Som de flesta bakverk med kladdig choklad blir det alltid lite godare med vispad grädde och kanske lite bär till! Dessa små bakverk passar utmärkt till kalas och blir mitt bidrag till Månadens sötsak med temat Kalas!

vegan kladdkakemuffins

8 st

115g Mjölkfritt smör
2 dl Strösocker
2 tsk No-egg + 2 msk Vatten
1 tsk Vaniljsocker
3/4 tsk Bakpulver
En nypa salt
1 dl Kakao
2 dl Vetemjöl

Smält smöret. Vispa ner alla övriga ingredienser utom mjöl. Sikta ner mjölet och vispa ihop till en slät smet.
Fördela smeten i muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen i 175C i ca 20 minuter!

5 thoughts on “Vegan kladdkakemuffins

  1. Pingback: Tiramisu cupcakes | Bakverket

      • Ok, jag hällde i 1,5 dl vatten i min dubbla smet i alla fall ( trots det smälta smöret). Annars hade min smet blivit a’la cement… De ser goda ut och luktar gott i alla fall, ska testas vid em-fikat! 🙂

Kommentera

