Pepparkaksmüsli

Något jag brukar köpa så här till jul är pepparkaksfil. Jag tycker den är mycket god, men som vanligt när det gäller smaksatt yoghurt och fil så är de bara fööör söta. Därför blir jag tvungen att blanda ut det med naturell yoghurt. Men den goda pepparkakssmaken vill jag ju ha. Varför inte ta och smaksätta müslin med lite julkänsla. Till denna pepparkaksmüsli tycker jag är god med torkad frukt som russin, fikon eller dadlar. Passar bra över yoghurten med hackat äpple i skålen vid adventsljusen!

Pepparkaksmusli

5 dl Fiberhavregryn
2 tsk Pepparkakskryddor
1 dl Mandlar, hackade
1 dl Solrosfrön
1 dl Kokosflingor
2 msk Kokosolja, smält
2 msk Råsocker
½ dl Vatten

2 dl Torkad frukt

Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Strö ut på en bakplåtspappersklädd plåt.
Rosta långsamt i ugnen i 125C i ca 30-45 minuter. Rör runt müslin ca var 10:e minut.
Låt svalna helt på plåten. Rör i torkad frukt och häll upp i en burk!

4 thoughts on “Pepparkaksmüsli

Kommentera

