Chokladiga jordnötsbollar

Ibland kan jag få ett sånt sug på saltade nötter, söta torkade frukter, kokosbollar och choklad. Tyvärr bor jag en bit utanför stan så det är lite onödigt tycker jag att ta bilen in till affären bara för att plocka ihop mig en påse naturgodis. Men nötter, torkade frukter, kokosflingor och kakao är ju något jag alltid har i skafferiet. Så varför inte göra mitt eget godis. Och detta blir både billigare och snabbare att mixa ihop. Mixar man även i lite glögg och pepparkakor så passar dessa bra till jul också!

jordnötsbollar

ca 15 bollar

2 dl Salta jordnötter, cashewnötter, mandlar eller pekannötter
½ dl Havregryn
½ dl Russin
7 Torkade dadlar
3 tsk Kakao
Vatten efter konsistens (eller glögg)

Kokosflingor

Mixa ihop alla ingredienser utom vattnet till en smulig massa. Tillsätt lite vatten efter hand och mixa ihop till en smidig massa som du kan forma.
Forma till bollar och rulla i kokos!

jordnötsboll

Kommentera

