Granola med vanilj

Det finns en mycket stor grupp människor som är eniga om att frukost är dagens viktigaste mål, men framför allt den godaste! Gröt, flingor, mackor, smoothies, juicer, nybakade scones, frukt, ägg i alla dess former… Jag älskar frukostmat och får lite beslutsångest varje morgon om vad jag ska äta just denna morgon. Oftast slutar det med en god portion gröt med olika bär, frukter, nötter och fröer till. Men om jag mot förmodan skulle byta ut gröten så blir det oftast en smoothie eller yoghurt med granola. Något jag brukar äta till mellanmål eller kvällsmat annars, eftersom jag alltid blir så fruktansvärt sugen på just det, speciellt en knaprig sort som granola. Det finns många olika goda sorter ute i affärerna, men till hutlösa priser. Därför är det så mycket billigare, nyttigare och godare att göra sin egen granola. Man får bestämma vad som ska vara i, allt från gryner, nötter, fröer, torkad frukt, typ av fett, sötningsmedel och smaksättning.
Denna granola är rätt basic, jag tillsätter torkad eller färsk frukt över yoghurten efter vad jag är sugen på för stunden. Och denna granola blir väldigt likt den jag brukar köpa. Knapriga bitar i olika storlekar, rostade nötter, lagom söt och en ton av vanilj. Det är något att längta efter att få vakna upp till!
Detta blir mitt bidrag till månadens sötsak med temat morgon!

vaniljgranola

Ca 1 liter

9 dl Havregryn
1 dl Nötter
2 krm Flingsalt

1 dl Vatten
1 dl Strösocker/Steviaströ eller liknande
3 msk Olja
1 msk Flytande vaniljarom eller ½ tsk vaniljfrön

Blanda ihop havregryn, nötter och flingsalt.
Koka upp vatten och socker i en kastrull. Låt sockret lösas upp. Tillsätt oljan och vaniljen.
Häll vätskan över grynen och rör ihop.
Sprid ut över en stor plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 100C i ca 2 timmar. Rör om lite då och då, ca va 20-30 minut.
Låt svalna helt på plåten!

One thought on “Granola med vanilj

  1. Pingback: Morgonstund | Söta saker

Kommentera

