Dinkelpitabröd

Med dessa grova pitabröd kan du fylla med t.ex. falafel med grönsaker och tzatziki. Eller släng i vad du tycker är gott!

Ingredienser
50 g Jäst
5 dl Vatten
1 ½ tsk Salt
½ msk Sirap
2 msk Olivolja
ca 7 dl Fullkornsvetemjöl och 4 dl Dinkel Fullkornsvetemjöl (Du får själv använda vilket mjöl du vill ha och hur mycket av varje)

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37°) och blanda i
salt, sirap, olja och nästan allt mjöl (var försiktig med mjölet, det blir
bäst när degen är lite kladdig innan jäsningen). Låt degen jäsa övertäckt ca 1
timme. Tag upp den på mjölat bord, dela den i 15-20 delar och kavla ut till ca 1⁄2 cm
tjocka kakor. Lägg dem på smord plåt och grädda i 275° mitt i ugnen ca 8 minuter.
Låt kallna under bakduk.

2 reaktioner på ”Dinkelpitabröd

  1. Pingback: Önskekost | pickipicki

  2. åh vilken härlig blogg! Det känns nästans som att bläddra i en bakverksbok tack vare alla fina bilder. hit kommer jag garanterat tillbaks när jag är sugen på att baka något gott.
    åt pitabröd med fyllning förra veckan och tänkte när jag satt där med mina köpta-frysta att nästa gång bakar jag brödet själv. nu vet jag vilket recept jag vill använda, tack så mycket!

Lämna en kommentar